Från sommarhus till åretrunt hus – Skärgården

I den nya fasen i livet, när jag slutat att vara anställd och skall göra det som faller mig in så är det självklart en massa förändringar som sker.
Vi lämnade lägenheten i centrala Göteborg och flyttade till sommarhuset vid skärgården. Det är mycket som blir förändrat i och med flytten men något som är riktigt påtagligt är att få plats med alla möbler o prylar i ett redan fullt sommarhus 😝.

Började med att sälja ut på blocket det som jag visste att jag inte kunde behålla. Gick utmärkt och mycket av skärgårdsstilen försvann ut genom dörren…vilket också var meningen.
Nu gäller det att ändra inredningen så det passar året runt. Nu älskar jag att inreda och fixa hemma när jag har tid så det är kul.

Delar med mig till er av vad jag har gjort så kan ni få lite inspiration hur man på ett enkelt sätt kan förändra. Ibland kan man bara flytta runt på grejer eller köpa in ngt nytt.

Vårt sovrum som verkligen var i skärgårdsstil ( som jag gick all in på) såg ut så här.
Sovrum

 

Idag ser det ut så här istället! Mer året runt och mjukare och  harmoniskt….nya lampor lite andra färger och bort med tavlan. Är nöjd.

Sovrum 2

 

Tina

Dop

Idag var det dop för minsta barnbarnet lille C.

Det är intressant med dop och dopkalas…det är så härligt, den lille har hela livet framför sig och på kalaset så sitter flera generationer och en ny familj och släkt som man inte har träffat förut. Den lille som döps har ju släkt från bägge håll och det är så spännande att få träffa den andra delen ( i detta fall lille C:s pappas släkt). Det som för oss samman är ju lille C! I lille C släkt finns det 4 generationer på bägge sidor och det är fint med med våra äldre och unga små kusiner som träffas.

Outfit fick ju bli blommigt, finns väl ingen som har missat att det SKA vara blommor i år 😂

 

Outfit

Fortsätt läsa ”Dop”

Inredning och mässing!

Jag har alltid varit väldigt nyfiken och intresserad av design och inredning men tiden har väl aldrig riktigt funnits att få gå lite mer på djupet och följa alla trender… det är något som jag hoppas på att kunna njuta av mer nu. Det är spännande att kunna inreda både här i Sverige och på Mallorca med olika stilar och förutsättningar.

Något som jag tycker är kul just nu är mässing! Jag är mer en silver än guld människa så det har blivit mer rostfritt än mässing/guld prylar…men så för något år sedan började jag leta efter udda mässings ljusstakar på marknader på Mallorca. Jag har fått ihop en liten grupp med olika stilar som är lite äldre som jag har i vårt hem på Mallorca. Visst är det fint?

Mässingsljusstakar

Fortsätt läsa ”Inredning och mässing!”

Rastlös,ont i halsen- gammal telefon

Fy så trist!! Nu har jag haft ont i halsen och hostat (rethosta) i snart 2 veckor. Trodde jag var på bättringsvägen i söndags … men sabbade allt med en båtfärd så då satte hostan igång igen 😝.

Nu skall jag bli frisk så nu håller jag mig inne och försöker ta det lugnt….. det hjälper faktiskt men jag blir galet rastlös. Jag har i alla fall Uffes dunderhonung som lenar lite och minskar attackerna. Uffe är min dotters svärfar och han har egna bin o fixar kanongod och nyttig honung. Fick en burk och den är jag så tacksam över nu 👍

Honung

Fortsätt läsa ”Rastlös,ont i halsen- gammal telefon”

En skön söndag vid kusten

Vilken härlig sommardag! Har verkligen tagit till vara på dagen….tog med mig morgonkaffet ut i solen och trädgården. Satte mig en stund vid min lilla vinranka och njöt i solen och stillheten. Snart är vindruvorna färdiga och mina björnbär börjar ta sig… tomaterna kan jag plocka varje dag. Detta kallar jag lyx, att få gå runt med min kaffekopp i lugn och ro och bara vara här.

Vinranka

Fortsätt läsa ”En skön söndag vid kusten”