Solig fika, fotografering, musslor till fredagen

Solig fika

Vilken underbar höstdag det blev igår med solig fika utomhus! Passade igen på att träffa barnbarn o mammaledig dotter för att gå runt en stund i stan och passa på att ta en gofika ute i solen. Det var faktiskt en hel del människor som njöt i solen. Fånga stunden och dagen!

Gofika i solen

Det där med fotografering av folk som rör sig och blir suddiga och allt vad det var det var verkligen ingen lätt uppgift. Tänkte väl att någon av mina bilder skulle bli bra …..men NOT. Får nog plugga på lite mer och göra nytt försök på söndag 🤓. Som sagt det är en hel vetenskap detta med fotografering men vem har sagt att det är lätt.

Passade på att ta lite bilder på dottern och lillen så klart och blev riktigt nöjd med denna bilden. Det blev även lille C:s pappa han gillade verkligen bilden. Det förstår jag, vilken fin liten familj han har 💕 Fortsätt läsa ”Solig fika, fotografering, musslor till fredagen”

Fotografering, dotter o barnbarn, havet skummar!

Vaknade till ordentligt regnande idag, har väl blåst och regnat hela natten. Så rätt som det var kom solen fram, vädret skiftar otroligt snabbt här. Idag har det verkligen stormat ordentligt här ute vid kusten! Det är häftigt när vattnet piskar upp mot klipporna och det yr runt bryggorna. Det viner ordentligt runt husknuten också så det gäller att inte ha lösa föremål som kan åka iväg. Det händer allt som oftast att soptunnorna far iväg….

Fotografering

Vi var i alla fall manade att ge oss ut i blåsten. Så här såg det ut när vi tog en promenad idag, det är otroligt vilka krafter det är.

Havet skummar

Fortsätt läsa ”Fotografering, dotter o barnbarn, havet skummar!”

Kusten,Fisksoppa, krabba och inredning

Bo vid kusten

Den riktigt stora fördelen med att bo här ute vid kusten är att man alltid kan köpa färska skaldjur och fisk. Igår, en vanlig tisdagskväll åkte vi in till Skärhamn och köpte en stor krabba och delade på, det var riktigt gott. Vi köpte även en färdiglagad fisksoppa av fiskhandlaren som var jätte god. Blev en riktig festkväll! Man blir verkligen bortskämd med bra fisk och skaldjur här ute.

Krabba till middag

Fisksoppa

Fortsätt läsa ”Kusten,Fisksoppa, krabba och inredning”

Ny vecka, nya utmaningar, vinprovning Riesling

Bo på landet

Måndag förmiddag och på väg in till Göteborg. När man har bosatt sig på landet så får man försöka tagga ner….. Inte lätt när det har gått i 110 innan. Man planerar att åka in till stan ca 1 timme skall det ta. MEN inte sjutton planerar man för traktorer som kör 40 km i timmen på smala vägar där man inte kan köra om 😂

Traktor

Fortsätt läsa ”Ny vecka, nya utmaningar, vinprovning Riesling”

Fotografering!

En bild säger så mycket och idag när vi har så fina kameror i våra telefoner så tas det ofantligt med bilder hela tiden. Jag tycker att alla lägger ut fina bilder och alla verkar vara så duktiga på att ta fina foton…..

Lägga ut foton

Det har alltid varit kul med foton och man har ju tagit hur många kort som helst på sina barn,kalas och jag vet inte allt. Instamatikkamera, compactkamera och telefonen framför allt. Har i omgångar sagt att nu skall kameran med och jag skall ta massor med kort….gör jag det? NOT!

Glömmer kameran eller glömmer att ta bilder eller hinner inte…..ja så har mitt liv sett ut. Har också tänkt att alla de där fotona som ligger huller om buller i flera lådor de skall sorteras när jag blir PENSIONÄR.

Nu är jag ”ledig” så nu skall jag sätta igång…..fast det får vara en regnig dag och jag vill vara ensam hemma! Har inte hänt ännu men jag har ju gott om tid…

Istället har jag börjat på fotograferingskurs på distans. Tid har jag ju och jag tror att man ser helt andra saker när man skall iväg och fotografera. Det är att fånga vackra saker och stanna upp och njuta.

Ordentligt skall det vara så jag har fått låna en riktigt fin systemkamera av min svärdotter så nu har jag förutsättningarna 😜. Jösses, det här är inte lätt och hur sjutton fungerar denna kameran då? Bruksanvisning på engelska på nätet och en massa uttryck man inte svängt sig med. Höll på att ge upp direkt men nu börjar jag fatta hur det fungerar. Det tar tid, tålamod (vilket inte är min starka sida) och noggrannhet.

Titta här vad jag hittade på min fotovandring igår

Rostig ring på granitRing i berget rostig

Jag kan verkligen rekommendera detta – man lär sig något nytt, man kommer ut och man stannar upp och iakttar omgivningen. Förhoppningsvis blir det lite fina bilder på bloggen också!

Lila blomma i kruka

Trevlig helg

Tina

 

 

 

Anpassning, flytten och inredning

Anpassning är ordet! Alltså att försöka få in alla kläder man har med sig i utrymmen som finns i ett hus från 1919. För det första så hade man inte så mycket kläder och prylar på den tiden så man behövde inte så mångagarderober.

Anpassning till huset

Tidigare skulle vi bara få plats med sommarkläder och det var inga större problem men nu skall allt in. Känns som jag tagit mig vatten över huvudet, en helt omöjlig uppgift. Vi levde i ett fullständigt kaos den första tiden innan jag försökte lista ut hur vi skulle göra….

Kaos

Fortsätt läsa ”Anpassning, flytten och inredning”

Pensionsinformation idag!

Det här med pension och hur man skall plocka ut sin pension är ju fullständigt en djungel av information och regler.

Idag har jag varit på ett möte i 2,5 timmar och lyssnat och ställt frågor ihop med en massa andra människor om hur pensionen egentligen fungerar. Jag tror att jag har fattat på ett ungefär hur det fungerar med allmän pension, tjänstepension etc. Men det är ju en massa beslut man skall ta som  när skall man börja ta ut pension, vilken pension skall plockas ut och på hur många år och hur blir det med skattesats….ja jösses det är verkligen en djungel detta.

Man kan ialla fall gå in på ” Min pension ” och sitta och laborera själv om hur man kan och vill ta ut sin pension. Det är inga lätta beslut det här 🤔 ! Man har ju ingen aning om hur länge man lever och när man bäst behöver sina pengar. Idag kunde jag se och höra att det är många som inte vet eller har koll eller inte ens orkar att ta reda på detta….

Skall sätta mig ner i vinter någon dag och börja titta ordentligt på detta och räkna lite på hur det blir. Nödvändigt men lite trist.

Nog om detta!

Snart dax och lägga sig för imorgon väntar nya äventyr ✈️

Avslutar med ett härligt fat med egna citroner fram MallorcaCitroner Mallorca

Tina

 

Nu räknar jag steg!

Såja, nu börjar det bli lite ordning på mig igen när det gäller powerwalkandet!

Köpte mig en stegräknare i veckan och fick installerat den med ny app mm. Nu skall det bli lite ordning så jag verkligen kan se hur många steg och hur långt jag gått och hur många kalorier jag förbrukat. Telefonen säger till när jag gjort målet för dagen….så bra. Får se nu om detta är en kick eller blir stressande eller  vad det nu blir men nu är jag på gång 👍

Idag var en skön varm sommardag här vid kusten och det var såå fint vid hamnen när jag tog min promenad. Det är rätt många båtar som fortfarande ligger i sjön så här i slutet av september

Bodarna vid havetSen sol vid havet

Det var lite fight mellan måsarna vid brygganFight vid bryggan

Härlig miljö och vilken fin dag det blev! Hoppas det är fler av er som utnyttjat dagen. Så här såg jag ut idag 😄Powewalk

Tina

 

Hösten är vacker i naturen

Har kommit igång med mina Powerwalks igen efter ett långt uppehåll med en envis hosta. Säkert 4 veckor sedan …. not good. Bara att börja om igen 😜.Det är alltid lite motigt de första gångerna av någon anledning…..är det någon som känner igen det?

Det är ju så skönt, podden med Mia och Anna igen (ligger efter) i öronen och ut i denna vackra höstnatur. Jag har ju skrivit innan att naturen har mycket lila och rosa växter men något har hänt på 4 veckor….kolla nedan vilka färger det är nu!Vackert bladverk

Fortsätt läsa ”Hösten är vacker i naturen”