Weekend i Karlstad både studier och sightseeing

Så kom vi då till vår weekend i Karlstad i slutet av oktober därför att jag skulle på föreläsningar. Ska vara ärlig och säga att jag aldrig varit i Karlstad en hel helg tidigare. Var där i jobbsammanhang och besökte flygplatsen när den var under uppbyggnad för ett antal år sedan. Nu åkte vi dit på grund av föreläsningar på universitet där både fredag och söndag. Lördagen hade jag ett uppdrag som sedan skulle redovisas på söndagen. Kul och spännande att vara student, men massor att läsa och skriva. Lär mig väldigt mycket just nu 🤓. Så mycket sevärt i Karlstad och vilka trevliga restauranger det finns där, därför kan jag lätt rekommendera staden.

Weekend i Karlstad
Weekend i Karlstad

Weekend i Karlstad med allt
Vi åkte upp tidigt på fredag morgon för att min första lektion startade kl 13. Kom upp tidigt så vi åkte ut till Hammarö och till en restaurang vid Vänerns strand som heter Mörudden. Åt Wienerschnitzel plus god kaka som dagens och det var gott. Populärt ställe!

Mörudden
Mörudden

Föreläsningar till halv 5. På kvällen besökte vi ett par krogar nere vid inre hamnen som vi blivit tipsade om, och där var det fullt av fräcka bostadshus och restauranger. Relativt nybyggt med Löfbergs Lila i ena änden. Så häftigt och jag kan tänka mig att sommaren där med alla uteserveringar är helt fantastiskt. Vi hittade en tapas bar med goda viner, så ett glas vin där innan vi gick till Baron som är en annan populär restaurang.

Weekend i Karlstad
Inre Hamnen

Lördag morgon, och iväg till Hammarö sydspets där man ser Vänern som bäst. Lite foto jobb inför kursen sedan en trevlig brunch på Royale. Lite sightseeing på stan och en promenad till Värmlands museum, som man bara inte får missa, klart sevärd. En vacker höstpark utanför museet och Klarälven som flöt förbi, Karlstad är verkligen fint.

Weekend i Karlstad
Klarälven

Missa inte Sandgrund och Lars Lerin
Efter en bra middag på Tryckeriet, ytterligare en populär restaurang, var vi ganska trötta och nöjda med dagen. Söndagen var det nya lektioner och utvärdering av mina bilder. Gick bra! Det är ju hur kul som helst att plugga på äldre dagar. Inte fel att lära nytt och hålla igång hjärncellerna.

Fortsätt läsa ”Weekend i Karlstad både studier och sightseeing”

Hur påverkar pandemin oss just nu?

Funderar just nu en del på hur pandemin påverkar oss? Har vi tröttnat på att vara försiktiga, eller var det så att det funkade ganska ok i somras, vi vill fortsätta så? Gick ju bra att umgås utomhus med att äta och fika. Sakta tog man sig iväg på utflykter med bilen till små mysiga ställen. Gick ju även fint att resa till Mallorca ett par gånger.

Hur påverkar pandemin oss
Mina prästkragar i oktober

Hur påverkar pandemin oss just nu

Tror att vi levde ett ganska gott sommarliv, vi kunde vara utomhus mycket. Åka båt, vandra i omgivningarna och hitta fina vägar plus äta luncher utomhus på krogarna runt om. Även träffa familjen och några vänner utomhus, funkar ju tills det blir för kallt. Nu är det dax att flytta inomhus igen och vad händer med umgänget då?

Hur påverkar pandemin oss
Familjesammankomst

Europa stängs ner mer och mer och det finns restriktioner överallt. Pandemin har tagit fart igen, efter lite andrum i sommar. Tror inte alla orkar följa allt som sägs och glömmer av sig. Hur kommer det bli och hur skall man tänka? Känner att jag varit och är restriktiv och är noga med avstånd och handhygien. Mycket hemmavid både med pluggandet och annat fix, funkar men lite trist ibland.

Fix hemmavid
Fix hemmavid

Märkligt detta med vänner under pandemin. Träffat några enstaka i sommar men det är ganska tyst. Vi har stoppat upp med våra vinprovningar som vi har haft i över 20 år. Spontana tjejmiddagar är borta. Shoppingresa in till stan finns inte, inga evenemang, de flesta framskjutna till nästa år. Vi har blivit hemmasittande för att skydda oss. Vad händer med alla vänner som också tar det lugnt?

Fortsätt läsa ”Hur påverkar pandemin oss just nu?”

Tips på höstaktivitet när det blir mörkare kvällar

Ja nu är allt hösten igång med kortare dagar. Nu behövs tips på höstaktivitet när kvällarna blir långa och mörka. Fortfarande ganska varmt, har plockat in sista skörden med tomater idag. Björnbär plockar jag någon deciliter per dag men snart är de borta också. Börjar bli lite kallare på nätterna och båten är uppe, så ja hösten är här även om det fortfarande är väldigt grönt.

Tomatskörd
Tomatskörd

Tips på höstaktivitet behöver vi ju nu

Vad gör ni nu när vi är mer inne på kvällarna, ser ni på serier? Själv är jag en dålig tv-tittare men får väl börja följa någon bra serie. Någon som har tips? Egentligen vill jag åka till Mallorca så fort som möjligt, men vi försöker avsluta lite projekt vi påbörjat. Fast är vi inte klara åker vi i mitten på november ändå, behöver definitivt ljuset då.

Mallorca och Corona
Poolvy

I våras när Corona drog igång och man blev isolerad hemma fick jag för mig att börja plugga nu i höst. Läste på universitetet på 80- talet sen har jag inte haft lust eller hunnit. Vilket utbud av roliga kurser det finns som man även kan läsa på distans. Det är ju fantastiskt i vårt land, att man kan söka högskolekurser som är gratis förutom böckerna. Vilken förmån!

Tips på höstaktivitet
Litteratur

Jag sökte några kurser och kom in på 2 st. Hade tänkt läsa en på halvfart men nu läser jag på heltid denna terminen. Läser Bild och sociala medier plus Informationsdesign. Bägge på distans. Så mitt tips är att gå in och kolla utbudet på kurser och sök, i alla fall ni som har gymnasiebetyg att söka på.

Tips på höstaktivitet
Skogspromenad

Projekt växthus pågår fortfarande

Fortsätt läsa ”Tips på höstaktivitet när det blir mörkare kvällar”

Tips på härlig Skåneweekend i september

Någon gång i juni bokade vi vår hösthelg i Skåne, så här kommer tips på härlig Skåneweekend  i september. Tänkte att det blir mysigt innan hösten drar igång ordentligt. Vi åker gärna till Skåne på weekendtripp, maten är god och miljön är otroligt fin. Vilket ställe vi hittade och vi hade tur att hamna i äppelveckan med försäljning av äppelmust och annat gott.

Tips på härlig Skåneweekend
Talldungen

Tips på härlig Skåneweekend nu i september

Satt och bläddrade i ett månadsmagasin och hittade en liten artikel om en mysig herrgård i Skåne som heter Talldungen och ligger vid Brösarps backar. Dit åker folk som gillar mat och vill välja och smaka på goda viner. Vi blev positivt överraskade, vilken ombonad herrgård med enkel men skön stil, riktig hemmakänsla. Maten smakade helt fantastiskt och det fanns en lång vinlista, vilken gastronomi och vilken kväll. Närodlat och så smakrikt, inte sista gången vi åker dit. Populärt och fullbokat så man får vara ute i tid ….

Tips på härlig Skåneweekend
Talldungen

Vi hade god tid på oss när vi åkte ner så vi åt lunch på Margrethetorps Värdshus. Snacka om god husmanskost och jag gillar den fina miljön hos dom. Det sitter lite fina herrar och damer och äter gott och trivs. Dagens lunch är fin och prisvärd. Missa inte detta mysiga ställe.

Margrethetorp
Margrethetorp

Vi tog inte den närmaste vägen utan tog omvägen om Ystad, kom på att jag bara passerat den staden innan. Vi parkerade i den gamla stadsdelen inte långt från klostret, och promenerade till torget och fikade på skånska gräddbullar. Vilken fin stadsdel! Glad att jag fick se den också.

Tips på härlig Skåneweekend
Ystad
Ystad
Ystad

Massor med tips, finns mycket att se och uppleva

Bara att åka bil runt och hitta runstenar och dessa underbara rappade skånelängor att titta på. Vi stack ut näsan trots regn och promenerade ner till stranden vid Stånghammaren, det blåste och regnade men så mäktigt ändå. Vi blev genomvåta men det torkade i bilen med fulla fläktar på. Måste ju ut och känna havet och lukten.

Stånghammaren
Stånghammaren
Skåne
Skåne

Fortsätt läsa ”Tips på härlig Skåneweekend i september”

Septemberaktiviteter i full gång även i Sverige

Ja så är det, septemberaktiviteter i full gång, verkligen. Underbar september i alla fall hos oss, härligt sensommarväder med trädgård och båtliv. Full rulle sen vi kom hem. Nu har vi en hel del sten som skall sprängas för att göra plats för det nya projektet. Sedan de härliga båtturerna i kvällningen…

Septemberaktiviteter i full gång
Havsbandet

Septemberaktiviteter i full gång

Mina gulliga vänner hade vattnat växterna så de var hur fina som helst. Helt otroligt hur mycket som händer i trädgården på några sensommarveckor. Tomater, björnbär, vinbär och physalis var det dax att skörda. Plockar lite varje kväll och det är så kul med lite skörd. Hade med ett gäng lime från min trädgård på Mallorca också, en del har blivit lime lemonad av så gott.

Egna lime
Egna lime

Har kört in en del växter i källaren nu som jag skall försöka övervintra där som palmer, tobaksplantor, fuchsia, olivträd och fikon. Har funkat tidigare men vi får väl se. Många växter är som finast nu men snart vissnar dom när kylan sätter in. Usch vad kort säsongen har varit, kom igång så  sent i våras, det var ju så kallt. Nästa vår är vi mer förberedda, ska bli så kul.

Sommarblommor
Sommarblommor
Mina physalis
Mina physalis
Sommarblommor
Sommarblommor

Fortsätt läsa ”Septemberaktiviteter i full gång även i Sverige”

Magisk augusti på västkusten i år, njuter

Verkligen magisk augusti här på västkusten i år. Rena medelhavsvärmen och kvällarna utomhus med god mat och ljumma vindar. Långa sköna dagar utomhus och det bästa att få vara ute på havet så mycket. Så mycket enklare att umgås när man kan vara ute. Nu tar vi vara på tiden som är för att ladda batterierna inför hösten, som vi inte vet något om ännu.

Magisk augusti
Västkusten
Magisk augusti
Magisk augusti

Magisk augusti på västkusten

Mycket bättre än den augusti vi haft i år kan man inte önska sig. Vi har verkligen utnyttjat tiden med att vara ute på havet en hel del, både badat och bara cruisat runt och hittat trevliga lunchställen. Har några favoriter som känns säkra i dessa tider trots att de är populära.

Bryggvingen
Bryggvingen

Vi känner oss privilegierade att kunna åka ut på havet i dessa tider, där håller man avstånd och det är många små stenhällar att bada ifrån. Lite svalare på havet och man kan ju bara åka iväg och köpa en glass om man vill.

Glasstopp i Mollösund
Glasstopp i Mollösund

Det var seglartävlingen Tjörn Runt i helgen, så vi passade på att åka ut och titta, det var stiltje och 29 grader, stackars seglare och tävlande det gick verkligen inte fort. Kl 18 på kvällen var det fortfarande många som låg och guppade utan att komma framåt….

Tjörn Runt
Tjörn Runt

Laddat batterierna inför hösten

Tacksam över augusti och det lugn som ändå varit. Tyvärr har lite kräftskivor blivit inställda och vi har inte haft så mycket gäster i år som vi brukar. I och med det så har man också taggat ner och lugnat ner sig. Tidigare år skulle man hinna träffa så många som möjligt och det var lite stressigt ibland, när den ena gästen åkt och nästa på gång, kul men inte direkt avkopplande.

Magisk augusti
Ensam på kobbe

Nu har vi tagit hand om oss själva och njutit, plock i trädgården, kvällsdopp, familjemiddagar, luncher ute och en massa böcker. Bara vara och det är enkelt när vädret är så fint. Känns som man har laddat batterierna och kan möta hösten, hur den nu kommer att bli. Ovissheten är lite läskig och detta att man inte riktigt kan planera, visst är det märkligt, men nu är vi lite laddade i alla fall.

Kvällsdopp
Kvällsdopp

Tina

 

 

 

Augustipyssel i trädgården, riktig sommar nu

Vilken underbar Augustisommar det blev ändå. Augustipyssel i trädgården det är ändå väldigt trevligt. Tycker att allt är lite sent men har förstått att den kalla och blåsiga juli gjort sitt till. Den kalla våren har inte heller varit en fördel för växtligheten. Spännande att se om allt hinner bli klart nu i augusti. Första tomaterna är skördade i alla fall.

Egna tomater
Egna tomater

Augustipyssel i trädgården

Så äntligen kan man vara ute och pyssla med allt möjligt och det är bara jätte härligt. Ett tag trodde jag faktiskt att allt skulle blåsa bort, jag spjälkade och band upp tomater och physalis plus lite annat. Växterna höll ju på att blåsa sönder och grenar bröts, rädda det som räddas kan. Gurkan dog så klart.

Augustipyssel
Mina krukor på terassen
Physalis
Physalis

Juni var ju fin så de flesta krukor och växter kom ju igång bra, men sen vet jag inte vad som hände. När vi kom hem i mitten på juli så kunde jag i alla fall  skörda både krusbär och vinbär. Har ju en buske med vinkrusbär också som gav sådär med bär i år, har gjort marmelad på dessa tidigare men i år blev det jätte god saft, får försöka förnya sig lite.

Augustipyssel i trädgården
Mina krusbär och vinbär
Saft på gång
Saft på gång

Min fina kompis hade vattnat medans vi var borta annars hade det inte funkat. Idag har jag skördat de första tomaterna och det är lika roligt varje gång. Tomatväxterna ser sådär ut men det skall allt bli några stycken ändå , nu börjar man kunna plocka varje dag. Annars blir det mest örter i år, det blir nästa år som blir mer spännande, i ett växthus.
Fortsätt läsa ”Augustipyssel i trädgården, riktig sommar nu”

Hemestersommar på Västkusten och Mallorca

Visst kan man säga att man har hemestersommar på Västkusten och på Mallorca, har ju mina hem på bägge ställen 🧐. Nya ord som dyker upp med nya situationer som uppstår, intressant. Så glada för våra veckor på Mallorca men nu har vi livet på Västkusten med allt vad det innebär. Om allt funkar är vi tillbaka på Mallorca i slutet på augusti igen, vi får väl se…..

Hemestersommar på västkusten
Hej Mallorca

Hemestersommar på Västkusten

Eller vad man nu kallar det när man är ledig hela tiden ☺️. Nu är det högsäsong här ute på Tjörn, otroligt mycket människor som är i omlopp, finns överallt. Som sagt folk har hemester och åker ut till kusten och lunchar och badar. Vi som bor här kan ju avvakta lite allt tar ju inte slut riktigt ännu.

Hemestersommar på västkusten
Hemestersommar på västkusten

Fortfarande är vi restriktiva och umgås nästan bara med barn och barnbarn, händer att vi fikar eller äter lunch med vänner utomhus men det är inte ofta. Trist faktiskt för sommaren brukar ju vara den tid på året som vi umgås mest med våra vänner. Går ingen nöd på oss i alla fall, vi har ju båt och trädgård plus lite nya projekt….

Gratinerade kräftor
Gratinerade kräftor

Det har blivit mycket barnbarn och det är så härligt och kul när vi kan vara ute med båtliv och bad mm. Fast sen vi kom hem har det inte varit det bästa semestervädret precis, mycket sol men detta blåsande som verkar vara årets grej här ute. Skall dock inte klaga på helgen som bjöd på högsommarvärme.

Hemestersommar på västkusten
Barnbarn i värmen

Nya projektet har tagit sin början

Fortsätt läsa ”Hemestersommar på Västkusten och Mallorca”

Juniutflykt till Mölle och Skåne så behövligt nu

Jamen så härligt, då så släppte det så vi fick resa mer än 2 timmar hemifrån, yes. Det blev därför en härlig juniutflykt till Mölle och Skåne. En liten utflykt med övernattning på ett pensionat i pittoreska Mölle, därför att det är en favoritby. Plus ett besök på krukmakeriet i Mölle med underbart goda pizzor, som vi åt i kvällssolen i deras mysiga trädgård.

Juniutflykt till Mölle
Mölle

Juniutflykt till Mölle och Skåne

Vi gjorde ett spontanbeslut en solig morgon, nu sticker vi iväg när vi kan och tar en övernattning i Skåne som vi gillar. Jag ville kolla på växthus hos en firma i Skåne för att de verkade ha en stor utställning. För att nu är jag lite på gång och gör marknadsundersökning på vad som finns inom detta område. Fast det är inte klart ännu, därför att det är mycket att kolla upp först.

Växthusförslag
Växthusförslag

Turen vi tänkt oss skulle bli lite för lång för att köra fram och tillbaka på en dag, så jag kollade efter boende och hittade ett pensionat i Mölle. Pensionatet  låg alldeles vid havet och hade rum ledigt samma dag, perfekt. Rummet vi fick hade en stor terass, och ett glas rosé i kvällssolen var ju inte fel med den utsikten, eller hur?

Juniutflykt till Mölle
Terass i Mölle

Värmen har ju  kommit nu så vi tog en promenad till badviken Ramsvik där de första baden gjordes förr i tiden. Sambon kunde inte hålla sig utan hoppade i vattnet, eftersom det lockade och det blev då årets första bad för honom. Kallt men skönt fick jag höra. Lagom få människor  och så lugnt, härligt och vackert.

Juniutflykt till Mölle
Badbryggan i Ramsvik

På kvällen gjorde vi ett mysigt besök på Mölles krukmakeri med sina goda pizzor i sin gulliga trädgård. Här var det rätt mycket folk denna sköna kväll och avstånd hölls, kändes helt ok. Javisst följde det med något från krukmakeriet hem.

Krukmakeriet
Krukmakeriet

Älskar spontanresor och nu behövdes det

Fortsätt läsa ”Juniutflykt till Mölle och Skåne så behövligt nu”

Vackra juni med ljuset och alla blommor

Nu är den här, vackra juni med allt. Långa härliga ljusa dagar, långa sköna kvällar och det blir inte riktigt mörkt. Jag älskar denna årstiden och juni är den bästa månaden, naturen fullständigt spricker i alla dess blommor och växter. Det gröna har så fin färg och spännande med det som är utplanterat, har varit lite kallt så en del har redan gått hädan.

Maj i Sverige
Maj i Sverige

Vackra juni med allt och med hoppet

Njuter verkligen av de långa ljusa kvällarna då man kan vara ute och greja till sent och ändå kunna äta ute i solen lite senare. Vi har haft så mycket sol denna maj och juni men det har varit kallt och blåsigt. Någon vecka med sommarväder, men det har till och med varit för kallt att plantera ut tomater etc. Nu åkte de ut i veckan och tyvärr har gurkorna dött och tomatplantor har tagit stryk.

Vackra juni
Lite odlingar

En del plantor klarar det fint men vissa funkar det inte alls. Nu ger jag upp med gurkor i alla fall, fick så fina för 2 år sedan men det var en varm sommar då. Inser att ska man odla lite mer avancerade sorter får man nog investera i ett växthus. Så nu far jag runt på min bergiga lilla tomt och försöker hitta en plats för just ett växthus. 

Inspiration
Inspiration

Vad kul det vore, men är nog en resa dit då jag antar att man skall ha ok från grannen (4,5 meter tomtgräns), och grannen har sålt så vi får se vilka nya grannar vi får. Det kanske inte är det första man skall fråga om när de flyttar in 🙈. Men man kan ju börja drömma och planera lite ….

Det blommar fantastiskt nu på försommaren

Fortsätt läsa ”Vackra juni med ljuset och alla blommor”