Inget Mallorca i sikte men nu lovas värme

Hoppet kommer och  går men just nu finns inget Mallorca i sikte. Nu har vårt flygbolag tagit bort alla resor till Mallorca i juni, juli och augusti. Där rök den chansen! Spanien vill öppna för turister i juli och Sverige stoppar till den 15 juli, just nu. Vilka flygbolag kommer att köra, om vi svenskar är välkomna vill säga, mycket olika bud och snurrigare blir det.

Inget Mallorca i sikte
Mallorca

Inget Mallorca i sikte just nu

Just när man tror det är nära så tas alla resor bort för sommaren till Mallorca i alla fall med Norwegian. Nu har vi 2 hemresor med SAS men inga utresor, går inte att göra något på deras hemsidor, SAS ser ut att gå, kanske. Norwegian skall inte gå men vi har inga valmöjligheter med biljetterna ännu. Vilken soppa detta är. Nu orkar jag inte jaga biljetter, nu lägger jag ner så får vi se vad som händer….

Inget Mallorca i sikte
Flygresor

Det här kan vi tydligen inte styra och planera utan gilla läget egentligen, fast det är riktigt svårt. Jodå jag vill till vårt fina Mallorca men man får väl bara tänka om och släppa det och planera för en hemmasommar i Sverige. Gillar faktiskt västkusten bäst i juli och augusti för att det är skönare här än hettan på Mallorca, men juni hade varit fint…..

Inget Mallorca i sikte
Västkusten

Ja detta är min vardag, lyxproblem kan tyckas men alla har vi planerat för ett liv vid pensionering, och så kan vi inte styra över det utan något annat händer. Märkligt och skrämmande, därför måste vi tänka till hur vi skall leva och vad som är viktigt. Humöret går lite upp och ner …..

Farligt vacker blomma
Farligt vacker blomma

Sommar till helgen, äntligen

Fortsätt läsa ”Inget Mallorca i sikte men nu lovas värme”

Kall maj och väntan på värmen med allt nu

Vilken kall maj det har varit hittills i år och vi väntar på värmen nu. Vill plantera ut mina tomater och gurkor i friland men det är för kallt. Ser att björkarna här är gröna nertill men inga blad upptill, antar att det är blåsten och kylan. Vill gärna sitta ute, men just nu är det för kallt. Väntar verkligen på lite värme nu ….

Kall maj
Kall maj

Kall maj i år

Helt otroligt men både jag och andra vandrare har fortfarande mössor och vantar när vi är ute och går. Det är runt 8 grader och storm, vilket busväder men solen finns där. Börjar bli trött på detta eviga blåsandet nu, hade varit skönt att slippa mössa och vantar och ta på träningskläder istället.

Kall maj
Kall maj

Har väl varit 2 eller 3 dagar på en månad som varit vårlik. Hoppas att det vänder snart för nu vill jag få ut mina tomater och gurkor också. Har även palmer och olivträd som vill ut…. fast det måste bli mer än 2 grader på natten. Kanske till helgen, får satsa på det.

Kall maj
Odlar

Till och med båten är sjösatt nu, men ligger och väntar även den på värmen. Vi är beredda nu så please låt sommaren komma. Man har ju haft tid att förbereda sig i år så vi står i startgroparna för ett gott sommarliv här ute.

Kall maj
Sjösatt

Barnbarn och karantän funkar inte så bra

Fortsätt läsa ”Kall maj och väntan på värmen med allt nu”

Utflykter på Tjörn, lite tips i dessa tider

Det gäller ju att göra saker som gör en nöjd och glad i dessa tider när vi skall vara försiktiga. Vi har blivit duktiga på att hitta på utflykter på Tjörn och i vårt närområde, där det finns massor att upptäcka.  Nu har vi blivit riktiga stigfinnare med fina skogspromenader alldeles runt knuten. Det är ju mysigt att äta utomhus nu, även på restauranger och fik och jag  har lite tips. Här finns fler bra ställen som känns säkra, vilket uppskattas. Nu stöttar vi våra fina matställen!

Utflykter på Tjörn
Utflykter på Tjörn

Utflykter på Tjörn, lite tips

Vad som är positivt nu är att man undersöker sitt närområde, då behöver man inte åka iväg långa sträckor för att aktivera sig. Visst är det lite lyxigt att sitta ute vid havskanten nu på våren när solen skiner och äta/dricka gott. Ett ställe jag kan tipsa om är Kylen på Klädesholmen, de har öppet alla dagar och har god och prisvärd mat, särskilt deras lunch. Tog en promenad dit och avnjöt en underbar rabarberpaj häromdagen, mums.

Rabarberpaj
Rabarberpaj
Moules frites
Moules frites

En eftermiddag i solen med Moules Frites var verkligen gott det också.  En riktig favorit är Skärgårn i Rönnäng, där man sitter alldeles vid vattnet på bryggan och tittar på båtarna och äter gott. Just nu öppet på helgerna!

Vid havet
Skärgårn

En fika eller vegetarisk pizza får man i solen i Bleket på Lottas bak och form, självklart också med havsutsikt. Öppet nästan varje dag, tror måndagar är stängt. Jätte gott! Förutom dessa fina matställen finns ju även Salt o Sill på Klädesholmen, Rökeriet på Åstol och matstället på Dyrön, allt på gångavstånd, därför är det inte synd om oss 😊

Pizzalunch
Lottas form o bak

Fler utflykter, vandringar/promenader

Fortsätt läsa ”Utflykter på Tjörn, lite tips i dessa tider”

Att bo vid havet på gott och ont, mest gott

Att bo vid havet är helt fantastisk och samtidigt väldigt slitsamt. Varför då kan man undra? Jo den frihet och härliga saltluft vi har, för att inte tala om utsikten vi har ut mot havet, solnedgångar och lugnet som infinner sig. Havet skiftar hela tiden i färg och form. Det slitsamma är att våra trähus här ute tar otroligt mycket stryk av solen, blåsten, saltet och regnet.

Att bo vid havet
Att bo vid havet

Att bo vid havet
Så som läget är just nu är jag så tacksam att jag får bo här ute vid kustbandet. Ångrar inte valet att flytta ut till vårt sommarhus och lämna Göteborgs innerstad. Förresten var vår lägenhet med i programmet ” Vem bor här” i SVT för någon vecka sedan 😊, kul att se men längtar inte tillbaka.

Vår lgh
Vår lgh

Jag promenerar väldigt mycket här ute och oftast ensam men det gör inget, det finns så mycket att titta på, följa naturen som vaknar upp nu och havet som skiftar hela tiden. Ibland blir man bara stående och tittar ut över havet, känner ett lugn och njuter av ja vad det nu är, frihet, oändlighet, skiftning, något stort fartyg i horisonten eller vågorna, man kan aldrig titta färdigt.

Att bo vid havet
Att bo vid havet

Den där blåsten som vi nästan alltid har här ute är en vanesak. Oftast  helt ok men ibland viner det ordentligt och då gäller att inte ha något löst runt huset. Soptunnor som välter, många har byggt in sina tunnor på olika sätt 😊. Men att vara ute och gå i ordentlig blåst känns rätt gott ändå, friskt och fritt från avgaser och annat….

Att bo vid havet
Att bo vid havet

Vad är det slitsamma med att bo vid havet då?

Fortsätt läsa ”Att bo vid havet på gott och ont, mest gott”

Idag skulle vi åkt hem från Mallorca, ingen resa

Idag skulle vi åkt hem från Mallorca enligt min kalender efter att ha firat påsk och någon vecka till. Fanns en hel del inplanerat som att fira en kompis 65års dag i veckan i Puerto Portals. Bordet får stå kvar till en annan gång, hoppas vi. Så mycket planerande och ta för givet grejer man var i gång med….

Mallorcalunch
Mallorcalunch

Idag skulle vi åkt hem

Ser i min kalender allt som är borta, och ser också att idag skulle vi återvänt till Sverige för att börja fixa med allt här hemma. Hur går det med mina växter på Mallorca, jag vet det är världsliga problem men de har fått så mycket omsorg. Undrar när vi kommer tillbaka igen, man lever på hoppet att kanske i sommar …

Idag skulle vi åkt
Mina citrusträd

Följer tidningarna på Mallorca och de har bra kontroll men visst ökar det där också. Förstår deras frustration att allt är stängt och folk lever i karantän och ekonomin går åt skogen. De försöker hitta en plan hur man skall starta upp igen, skall försöka få igång viss turism till sommaren. Antagligen spanjorer i första hand, men hade varit bra med oss som har eget boende och inte hotell.

Idag skulle vi åkt
Deià

Det blir som det blir ändå, vi kan inte göra mycket annat än avvakta och göra det bästa av hela detta kaoset som ett  virus ställt till. Så är det men i mina tankar och drömmar så hade jag varit på väg hem nu…

Nu målas det staket

Fortsätt läsa ”Idag skulle vi åkt hem från Mallorca, ingen resa”

Rastlös är ordet just nu, fast egentligen ingen fara

Ja så är det, rastlös är ordet just nu. Det är ju lugnt egentligen, eller ja, vi är friska och håller social distans, men vissa dagar är man ganska rastlös. Är ju van att hitta på saker att göra och kalendern lagom fylld, fast nu är den tom och man har pausat. Märkligt liv, lite eftertanke och hur länge skall vi ha det så här?

Rastlös är ordet
Rastlös

Rastlös är ordet just nu

Påsken har varit och vi har ätit för mycket, lyxproblem, men det är ju vad folk gör som man har kontakt med. Man unnar sig och försöker göra tillvaron lite trevligare, äter gott och tittar på TV. Har ju aldrig varit någon TV person då jag blir lite rastlös av att sitta still för länge.

Påskmat
Påskmat

Trädgården lockar men det är ju fortfarande ganska kallt och blåsigt. Vill gärna plantera blommor och kunna sitta ute men här ute vid kusten har det blåst ordentligt de senaste veckorna. Solen skiner men det är kyligt. Snart är det maj och då kanske, är förberedd i alla fall. I år blir det ingen stress, den saken  är helt klar.

Maj i Sverige
Maj i Sverige

En liten utflykt till Göteborg blev det i veckan, bilen skulle besiktigas, kändes säkert och allt gick fint. Leverans av matkasse till mamma  som också isolerar sig, samt upphämtning av krusbärsbuske hos dottern, den fanns färdig för leverans. Tyvärr inget gos med barnbarn.

Gör det man kan, ha rutiner

Fortsätt läsa ”Rastlös är ordet just nu, fast egentligen ingen fara”

Påskfirande i Sverige utan socialt umgänge

Nu är det påskfirande i Sverige och det är ganska tråkigt, faktiskt. Vi har valt att hålla oss för oss själva och inte umgås med någon. Bra eller …., vet inte. Har gått helt ok men just idag tycker jag det är ganska grått, vi bara fixar och grejar med båt, motorcykel, byter till sommardäck, ut med trädgårdsmöbler plus trädgårdsarbete såklart.

Påskfirande i Sverige
Ut med möblerna

Påskfirande i Sverige ensamma

Så långt tillbaka som jag nästan minns har vi inte varit hemma i påsk. Vi har rest som väldigt många andra och visst hade vi planerat att vara på Mallorca i 3 veckor runt påsken. Barn och barnbarn skulle komma ner också och våra planer liksom många andras blev helt ikullkastade i år.

Mitt Mallorca
Mitt Mallorca

Bara att gilla läget och hoppas att vi kommer ner snart, eller iallafall till sommaren, fast det vet vi ju inte. Vi skjuter fram våra biljetter hela tiden och hoppas. Så nu är vi hemma och gör som Folkhälsomyndigheten vill och reser ingenstans. Hemma och grejar alltså! Får ju gjort en massa men just nu i påsk känns det sådär. 

Påskfirande i Sverige
Västkusten

Det skrivs mycket om att folk reser ut till sina stugor på kusten och det skriver jag under på, dock tog jag bilden tidigare i veckan.  I år kom folk ut tidigt och det är människor i alla hus och massor med bilar, så att lyda vad regeringen vill, det funkar inte här iallafall. Här vandrar människor i stora grupper förbi huset, och man funderar lite vem som gör rätt, de som lever som vanligt eller de som har respekt för Corona. Vi diskuterar det en del här hemma då vi har lite olika åsikter om just det.

Fortsätt läsa ”Påskfirande i Sverige utan socialt umgänge”

Bakar och fixar i dessa hemmatider nu

Jag försöker få dagarna att gå och göra något nu när man skall hålla sig hemma. Nu bakar och fixar jag en hel del. Efter promenader som jag går varje dag så har jag även kommit igång med att jag bakar och fixar. Bakade mycket på 70 och 80 talet men sen hann jag inte, jobbade för mycket och hur nyttigt är det 🥴.

Bakar och fixat
Jäsning på gång

Bakar och fixar hemmavid nu

Har äntligen sorterat mina gamla recept, varför sparar man på sånt i minst 30 år  för att sortera sen. Har slängt massor av konstiga recept som jag skulle titta närmare på sen. Blev en liten pärm kvar! Fast jag fick lite inspiration. Nu finns ju tiden och lusten att göra något i alla fall.

Den här veckan har gått i bakandets tecken. Började i helgen med att vi köpte en glassmaskin, har aldrig haft någon och inte brytt mig. Den där pistage glassen vi gjorde med pistage kräm från Sicilien blev ju så god, plus att egen glass smakade så mycket mer. Så nu är vi med glassmaskin!

Bakar och fixar
Glass

Självklart blev det direkt en ny omgång med pistageglass 😊. Nu har jag bara en liten frys i köket, vad skulle vi med en stor för, jag bakar och fixar inte såå mycket. Nu börjar det bli trångt i lilla frysen, så då kom jag på att vi behöver nog en liten frysbox också. Den får ju plats i källaren! Hittade en i Uddevalla och det var den sista lilla, så köpte den på nätet och hämtade samma dag. Vad händer…

Bakmaskiner av alla de slag

Så ja! Nu har jag en ny frys också, nu kan jag börja baka ordentligt och frysa in mina bär, eller nåt. Sånt här händer bara när man har lite för mycket tid, tror jag. Inspirerad så hittade jag min gamla bakmaskin från 90 talet, och fick igång den igen. Funkade fint och ett grahamsbröd blev till.

Bakning av bröd
Bakning av bröd

Fortsätt läsa ”Bakar och fixar i dessa hemmatider nu”

Promenerar och vandrar i naturen har blivit det nya

Det funkar fortfarande helt ok att vara lite isolerad. Usch alla siffror på döda och smittade människor gör mig så sorgsen, och det känns hemskt vissa dagar. Andra dagar rycker man  upp sig och promenerar och vandrar i naturen. Försöker gå i alla fall 5 km minst varje dag, kan säga att det funkar när det inte regnar. Man mår förhållandevis bättre efter en tur i vår vackra natur.

Promenerar och vandrar
Grusvägar

Promenerar och vandrar

Vi har ju börjat vandra en del på Mallorca vilket är fantastiskt, men just nu funkar inte det. I och med detta har vi även börjat vandra och promenera i våra omgivningar här hemma. Framförallt nu när vi är begränsade när det gäller socialt umgänge. Så istället gäller det att göra något annat man mår bra utav.

Promenader och vandringar
Sveriges natur

Det finns som sagt fördelar och nackdelar med att ha bosatt sig i ett mindre samhälle på en ö i Bohuslän. Just nu känns det ljuvligt, lugnt, friskt, tryggt och vacker natur som sakta börjar spira. Ser att det pågår en diskussion om hur det blir i påsk. När storstadsfolket vill ut hit till sina stugor…förstår bägge sidor.

Promenerar och vandrar
Havet

Känner inte för gymmet just nu, så det måste bli promenader och jag är inte ensam. Här ute promeneras det väldigt mycket och ja vi håller avstånd o hälsar  lite kort. Jag tar ganska långa promenader och lyssnar på böcker samtidigt. Njuter av havet och naturen som finns runt mig. Stilla och väldigt rogivande, plus att jag hoppas man bränner lite kalorier.

Klädesholmen
Klädesholmen

Vandringar i skogen är lite nytt

Fortsätt läsa ”Promenerar och vandrar i naturen har blivit det nya”

Livet i Coronatider, lite handlingsförlamad eller?

Nu har jag landat in här hemma med livet i Coronatider. Alla skriver om Corona vilket är fullt naturligt, för det är det som upptar vår hjärna just nu,  Alla pratar om det, och denna ovisshet om vad som är bäst att göra är förvirrande. Så många olika tankar, så många olika råd, så olika rädslor och varför gör Sverige helt annorlunda än resten av Europa? Jag förstår inte och ännu mindre när jag läser allt som står överallt.

Livet i Coronatider
Min trädgård

Livet i Coronatider

Varit hemma drygt en vecka och fortfarande frisk. Vi lämnade ju Mallorca precis innan det blev karantänliv på Mallorca. Jag följer det på nätet och ser att  det ökar med sjukdomsfall och även antal döda. På bara drygt en vecka har mycket hänt, och man sätter in hårda restriktioner och Mallorca är helt öde. Alla sitter hemma och all verksamhet har i stort stängt. En öde ö, och jag vet att det sitter många svenskar kvar i sina hem och man undrar lite hur de mår …

Livet i Coronatider
Port de Soller

Vi satte oss i karantän när vi kom hem i en vecka och nu känner jag att det är ganska ok. Vi promenerar varje dag och är och handlar ett par gånger i veckan, annars pysslar jag hemma och är på min lilla tomt. Sambon jobbar hemifrån och vi har lite rutiner. Det värsta är att jag längtar efter att få krama mina barnbarn. I lördags tog vi oss till dem för att grilla ute och få känna lite….

Familjen
Familjen

Fortsätt läsa ”Livet i Coronatider, lite handlingsförlamad eller?”