Mallorcacitroner i lemonad och pistageglass vinterpyssel

Vinterpyssel inomhus när blåsten viner och regnet smattrar på rutorna. Måste ändå säga att jag har blivit lite mer pysslig i köket när jag slutat jobba. Mallorcacitroner i lemonad och pistageglass är veckans pyssel i köket. Nu när man är ledig  tycker jag ändå det är kul och viktigt att fixa mat där man vet vad man stoppar i sig. Roligast är ju att göra något på egen frukt.

Mallorcacitroner i lemonad
Del av min trädgård

Mallorcacitroner i lemonad

Mitt citronträd hade ju vält och de citroner som var kvar på trädet mådde inte bra men det låg citroner på marken som var helt ok, märkligt. Vilket fall som helst tog jag med mig citronerna hem till Sverige, det är ju egna ekologiska citroner och något kan jag väl  göra av dem.

Mallorcacitroner i lemonad
Mina Mallorcacitroner

Jag har gjort lemonad tidigare och det blev väldigt gott så det gjorde jag igen. Hur enkelt som helst! Alla ni som har en massa citroner över, det tar inte många minuter att fixa underbar god lemonad som är läskande och god i värmen. Här får ni receptet jag använder;

6 citroner, 1 liter vatten och 6 dl socker

Skär citronerna i stora bitar och pressa ur lite saft i kastrullen och släng sedan i bitarna med skal och allt. När det börjar småkoka häll i sockret och rör om. Stormkoka 3 minuter, ta bortifrån plattan, sila bort citronbitarna och häll på flaskor och in i kylskåpet. Lätt som en plätt och jätte gott!

Mallorcacitroner i lemonad
Mallorcacitroner

Fortsätt läsa ”Mallorcacitroner i lemonad och pistageglass vinterpyssel”

Galleri med Lars Lerin och inspiration föreläsning

Vad skall man hitta på här hemma? Vissa dagar har man en massa lust och vissa är helt tomma på vad man skall hitta på. Besök på galleri med Lars Lerin i Stenungsund på kulturhuset där var en trevlig utflykt. En bokad föreläsning för inspiration att lyfta sig själv med Tomas Gunnarsson fanns också med i veckans kalender.

Galleri med Lars Lerin
Lars Lerin

Galleri med Lars Lerin

Nu har utställningen varat i ett par veckor och vi har tänkt åka in och kolla, vernissagen var 400m kö så den skippade vi. Att vänta tills sambon hinner var ju ingen större idé så jag tog mig till Stenungsund själv. Perfekt att gå mitt i veckan och mitt på dagen. Ingen trängsel och ingen stress bara pensionärer som strosade runt.

Galleri med Lars Lerin
Lars Lerin

Nu är det ingen stor utställning men med fantastiska tavlor, den mannen kan måla, vilken konstnär. Härligt att i lugn och ro studera verken och nästan alla tavlor var sålda, en del var även i privat ägo. Tavlorna är ju inte gratis förstås men det kan man ju förstå. Kul besök och utflykt, så tar er dit om ni om ni har möjlighet. Man blir inte besviken.

Galleri med Lars Lerin
Lars Lerin

Fortsätt läsa ”Galleri med Lars Lerin och inspiration föreläsning”

Projektet matrum är klart och vi är nöjda

Jaa nu, projektet matrum är klart och vinterns inneprojekt är färdigt. Vi är nöjda och det blev ett mycket större projekt än vi trodde från början. Resultatet blev precis som jag hoppats på trots lite utmaningar som det blir i ett 100 år gammalt hus. Taket som måste fixas när ett platsbyggt skåp åkte bort plus andra trevliga överraskningar som att flytta på rör och riva ner gammalt typ masonit in till timmerstockarna. Väggarna var inte raka ….

Projektet matrum är klart
Projektet matrum är klart

Projektet matrum är klart

Vi är nog lite väl optimistiska när vi kommer igång, nu tänkte vi lägga på gipsskivor på befintliga väggar från början, men insåg rätt snart att elen skulle byggas in, och nya elkontakter installeras och även en dimmer till kristallkronan. Så vi kom snabbt fram till att vi bör riva ner den gamla masoniten och de gamla klädtrasorna  man använt som isolering tidigare. Taket revs också ner och vi hittade så fina bräder som kunde målas och fixas så att inte sågspånen sipprade ut. Vi började där.

Projektet matrum är klart
Taket

Från väggarna revs ner flera olika sorters tapeter och gamla trasor mellan timmern. När alla väggar var rena så fixades all el, det var ju lite kablar av div kvalitet  som måste bytas ut. Det tog självklart sina veckor då detta gjordes på lediga tider. Nya rör för elkablar som skulle in i timmerväggarna. Stort tålamod och jobb att fräsa in dessa i träet.

Projektet matrum är klart
reglar och elrör

Sedan kom nästa stora utmaning att få väggarna raka med nya gipsskivor. Det kan skilja 7 cm från golv till taket på sina ställen. Så innan de kom upp måste det täljas för  hand och göra nya reglar att sätta skivorna på, vilket roligt  pillejobb. Vi hade ju fått ett rör från källaren till övervåningen via matrummet en bit ut på golvet ( fanns i det inbyggda skåpet som vi tog bort). Rörkille fick anlitas och leda om rören så klart, tog också lite extra tid.

Fixarhjälp
Fixarhjälp

Det roligaste kommer ju sist

När allt det var gjort så började det roliga med att tapetsera och sätta upp nya lister mm och planera in hur vi skall ha det. Nu började vi skönja slutet och få tillbaka vårt matbord och kunna äta som vanligt folk, bara en sån sak 😊.  Förra helgen blev det klart och det mesta är på plats och det är såå kul. Funderar på någon tavla till och någon växt annars är jag nöjd.

Nya tapeter
Nya tapeter

Fortsätt läsa ”Projektet matrum är klart och vi är nöjda”

Blev kvar i Sverige denna januari i år, varför?

Blev kvar i Sverige denna jul/nyår och även januari. Varför kan man undra, jag som prioriterar och älskar att vara på Mallorca framförallt på vintern. Just denna vinter hade jag gärna varit på Mallorca eftersom vädret varit skit här hemma men jag har blivit mormor igen till en liten flicka och är så glad och lycklig  för det.

Blev kvar i Sverige
Mitt barnbarn

Blev kvar i Sverige denna vinter

Så anledningen till att jag blev kvar i Sverige denna jul/nyår och januari var att min dotter skulle bli mamma igen i början på januari. Babyn kunde ju komma när som helst men hon valde att komma exakt på planerad dag. 2020 blev det och alla kan vi pusta ut att det gick fint och alla mår bra.

Barnbarn
Barnbarn

Visst är det fantastiskt att det kommer ut en hel liten människa. Man blir lika förundrad varje gång och det är helt fantastiskt. Jag hade lovat att vara kvar och ta hand om storebror när det var dax. Nu är det gjort och allt är klart! Nu skall jag njuta av mitt nya lilla barnbarn ett tag.

Blev kvar i Sverige
Barnbarn

I det här mörka januari gäller det att hitta lite annat att göra också. Julen är utstädad och städning då äntligen rummet är klart och inget mer byggdamm. Bild kommer hur det blev, har beställt lite nytt så jag väntar tills det är helt klart. Så skönt att äntligen ha ett matbord igen.

Hjälpredan
Hjälpredan

Middagar förgyller januari

Fortsätt läsa ”Blev kvar i Sverige denna januari i år, varför?”

Gott Nytt År önskas även den från Västkusten

Gott Nytt År önskas! Att det ens är möjligt att det kan vara så grått och trist i december, det fortsätter ju bara fast idag syns solen. Trots Jul och mys mm så är detta inte kul. Vet inte vad som händer men jag är trött och tappar massor av energi. Förkylningen håller i sig och vad skall man göra? Det har blivit en del godis och onyttigt också…

Gott Nytt År önskas
Knäck på gång

Gott Nytt År önskas från ett grått o lite soligt Västkusten

Julafton i stan med Kalle Anka och familj med allt som julmat och paket. Funkade fint med tomten för lilleman även om han var reserverad till att börja med. Vi sov över i stan och när vi skulle hem ville han följa med hem till oss för att hjälpa till 😊. Så blev det självklart och det var mysigt.

Svag sol o barnbarn
Svag sol och barnbarn

Det blev en middag på Levantin med kompisar på annandagen, förvånad att se men det var mycket folk som var ute och åt. Trevligt i alla fall. Annars har vi faktiskt jobbat på med projektet som sakta börjar ta form nu. Tapeterna är uppe och jag är supernöjd. Nu jobbar vi på med målning av lister och dörrfoder mm snart så….fördelen med att vi är hemma och det är kasst väder.

Nya tapeter
Nya tapeter

Fortsätt läsa ”Gott Nytt År önskas även den från Västkusten”

God Jul önskar jag er alla från Västkusten

Ja då har vi kommit till Jul igen. God Jul önskar jag er alla från ett grått och regnigt Västkusten. Denna jul är vi kvar hemma i Sverige med familjen och lilla barnbarnet som är 2,5 år och väntar på tomten. Blir en riktig traditionell jul med familj, skinka och tomte. Tror inte vi firat det på 10 år….

God Jul önskar jag
God Jul önskar jag

God Jul önskar jag er alla

Tidigare år har vi haft lilla jul med familjen innan jul och sedan stuckit iväg till Mallorca, vilket har varit helt perfekt för oss. Denna jul stannar vi hemma efter en önskan från dottern som vill fira jul med barnbarnets mormor/morfar och farmor/farfar bland annat. Vi gör det i år!

God Jul önskar
Familjen

Fast längtan till Mallorca finns där och då tänker jag inte på julfirandet i sig (som jag kan vara utan) utan ljuset, färgerna och värmen. Alltså denna december som jag varit hemma har varit erbarmligt grått och trist. Självklart åkte jag på en förkylning efter att ha haft lillen hos oss några dagar. Barnbarnbaciller är verkligen starka så nu försöker jag kurera mig till julafton.

Jul på Mallorca
Jul på Mallorca
December och kusten
December och kusten

Nog om klagande nu, fast jag är påverkad av vädret, vi skall ha en riktigt mysig jul med allt. Skinkan hamnade på mig så den görs dagen innan julafton och den där vörtbrödmackan med ljummen skinka är det godaste på hela julen. Det blir uppesittarkväll med lite godsaker och enda gången på minst 10 år som vi spelar Bingolotto. Vi är laddade …

Laddade
Laddade

Projekt matrum

Fortsätt läsa ”God Jul önskar jag er alla från Västkusten”

Årets decembertur till Skåne och god mat

Årets decembertur
Årets decembertur

Då har vi varit på årets decembertur ner till Skåne, trevlig tradition att göra och något annat än att sitta hemma i det evinnerliga regnandet. Denna gång följde ett par kompisar med och vi gjorde 2 övernattningar för att riktigt njuta av helgen. Trots storm och rätt kallt hann vi med lite sightseeing söderut.

Årets decembertur
Årets decembertur

Årets decembertur till Skåne

I år blev det 2 övernattningar ett i Hovs Hallar och ett i Smygehus, vilket gjorde att vi fick lite tid att göra fler stopp på vägen. Fredagens första stopp på väg till Hovs Hallar blev Träslövsläge där jag gärna kilar in på Lilla Bruket och handlar lite go tvål ( utbudet är lite större).

Tvålinköp
Lilla Bruket

Fikadags och vi hittade Johnssons gård  utanför Varberg med ett mysigt stenugnsbageri bland annat. Värt ett stopp om ni blir fikasugna vid Varberg. Det fanns en keramikverkstad och inredning mm, jätte gulligt ställe.

Fikastopp
Johnssons gård

Slutmålet för dagen var Hovs Hallar och trots att vi åkte hemifrån runt lunch så hann vi inte fram innan mörkret. Vi hörde havet men såg ingenting, fick bli en promenad efter frukost. En trerätters middag var beställt och det var helt ok. Hovs Hallar var ett rätt stort ställe och härifrån gick flera vandringsleder utmed havet, vilket jag  förstår med den vackra naturen.

Hovs hallar
Hovs hallar

Höganäs och Kullens  fyr

Torekov
Torekov badbrygga

Fortsätt läsa ”Årets decembertur till Skåne och god mat”

Decemberliv i Sverige nu, aktiviteter och grått

Då var det dags att anpassa sig till decemberliv i Sverige nu. Alltså hur grått är det inte här? Känns som det inte blir riktigt ljust på dagarna. Alla nyanser av grått verkligen, fast lyckades fota solnedgången en solig em. Aktiviteter inomhus och pyssel inför jul kanske…

Decemberliv i Sverige
Decemberliv i Sverige

Decemberliv i Sverige nu

Fram med adventsstakar och utebelysning och varför inte lite julblommor och röda plädar mm för att det helt klart känns lite roligare och mysigare. Tyvärr så står det lite still med vinterprojektet pga av eljobb och rörarbeten och självklart tidsbrist nu i december. Inget matrum till jul 😢. Tur att vi inte skall vara hemma på julafton, då hade det blivit kaos.

Projektet
Projektet

Kalendern är ändå fylld med lite kul nu. Vi tog oss till Grundsund för att lyssna på musik med Dageby band, han är ju gammal medlem i Nationalteatern, därför blev vi lite taggade. Ganska trevligt men kanske lite i lugnaste laget. Det såg man på publiken också, medelåldern var rätt hög 😉. Kul att det finns lite evenemang utmed kusten även en vinterlördag.

Dageby
Dageby

Det är rätt mörkt och tyst här ute vid kusten nu och det har regnat nästan varje dag, så därför hinner man inte  ut på promenad ens, eller jo kanske om man gillar att gå i regn och blåst. Ser att det finns en del som kämpar på men för mig blir det gymmet istället, har verkligen kommit igång igen.

Decemberliv i Sverige
Decemberliv i Sverige

En mysig helg i Göteborg

Vi tog oss med buss in till Göteborg på fredagseftermiddagen och checkade in på hotell. En natt i stan är ju inte så dumt, eller hur? Ett glas på hotellet och sedan lite mat på Mr P innan vi drog till Rondo för att titta och lyssna på Magnus Uggla. En jätte bra show med massa gamla godingar. Skön stämning!

Hotellnatt
Hotellnatt

Fortsätt läsa ”Decemberliv i Sverige nu, aktiviteter och grått”

Mallorca nu kommer jag! Sista dagarna i Sverige

Äntligen kan man säga, Mallorca nu kommer jag. Sista självande dagarna i Sverige på ett tag och nu är det mycket barnbarn. Har njutit av lillen vid ett par tillfällen när vi haft honom hos oss. Han älskar att vara här och vi älskar att ha honom här. Gottar oss denna helg innan mormor drar till ljuset och Mallorca igen.

Älskade barnbarn
Älskade barnbarn

Barnbarnsmys och längtan till ljuset

Denna helgen har vi lånat lillen och det är full rulle. Jag hämtade en glad kille på förskolan som var lycklig för att få vara hos mormor och morfar några dagar. Det blir lite tidiga morgnar och huset fullt av leksaker och en enda röra med renovering och barn. Men vi njuter allihop.

Barnbarn
Barnbarn

Allt går fint och vi hittar på lite av varje inomhus för ute regnar det och blåser. Nu är det mörkt kl 18 så det blir mycket inne nu. Vi har bakat chokladbollar, lekt en massa och handlat godis. Massor med mys i alla fall, detta lever jag på nu när Mallorcaresan ligger nära.

Bakat
Bakat

Mallorca nu kommer jag

Nu planerar jag för min resa till vårt andra hem på Mallorca. Mentalt är jag redan iväg. Plockat fram det jag skall ha med, det sker väldigt sällan för annars brukar jag packa mitt handbagage samma dag. Nu är jag resklar!

Fortsätt läsa ”Mallorca nu kommer jag! Sista dagarna i Sverige”

Reflektion nu när mörkret kryper inpå oss

Vilken bra sommar och sensommar och även start på hösten det har varit. En reflektion nu när mörkret kryper inpå oss igen. Nu kommer den period på året som inte är min favorit precis. Hur hanterar vi mörkret och vilken skillnad på hur människor upplever vintern och mörkret. Även efter en riktigt bra start på hösten blir det jobbigt med kortare dagar, tycker i alla fall jag.

Reflektion nu när mörkret
Reflektion nu när mörkret

Reflektion nu när mörkret kryper inpå

Har skrivit om det tidigare och det blir samma sak varje år. Älskar ljuset och sommaren, blir glad och full av energi men ju mörkare det blir desto dystrare blir jag. Många säger att det är mysigt med tända ljus osv och tänker inte så mycket på det. Vi är olika!

Storm på gång
Stormigt

Efter en hektisk och jätte trevlig september och början av oktober med resor till Amsterdam och Sicilien har jag landat hemma på västkusten. Skönt, absolut några dagar med plock och förberedande för höst/vinter av trädgård och hus. Samtidigt lite ledsamt.

Reflektion Sicilien
Sicilien
Tips om Amsterdam
Amsterdam

Finns det något positivt

Fortsätt läsa ”Reflektion nu när mörkret kryper inpå oss”