September och Svenska kusten, otroligt skiftande ….

Hemma i Sverige igen och det är september och svenska kusten är otroligt skiftande med ena dagen 25 grader och nästa full storm. Växterna trivs i alla fall och jag har börjat skörda för att nu börjar det mogna. Fast det är höst på ingång med regn ena dagen och full storm andra så trivs jag med september. Kvällarna är kortare nu också men det är helt ok och fullt upp.

September och svenska kusten
Solrosäng

September och svenska kusten

Här ute vid havsbandet är vädret lite mer tydligt kan man säga, alltid mer sol men även mycket mer blåst, känns faktiskt som det blåser jämt….

Denna helgen har vi verkligen fått hålla i hatten här ute, för att det har stormat ordentligt och allt löst virvlar omkring. Jag mötte min vattenkanna på vägen när jag parkerade 😀 och vissa krukväxter åkte in.

September och svenska kusten
Kusten

Nu är det helt tomt på turister och vardagslunken är i gång igen. En mysig helg med lilla barnbarnet som ville följa med hem när vi landat. Båttur i fantastiskt skönt sensommarväder, kanske det var sista turen för i år.

Sensommartur
Sensommartur

Utemöbler åkte in i veckan och en heldag i trädgården med rensning, skörd och lite fix. Tyvärr åt fåglarna upp mina äpplen i år så de räcker till endast en paj 😳. Det blev i alla fall vindruvor och en hel del tomater och physalis. Tomatpaj är ju inte heller så dumt.

Egna vindruvor
Egna vindruvor

Det är något skumt med vädret då jordgubbsplantorna blommar igen och prästkragarna är hur fina som helst. Ja jag njuter väl av prakten ett tag till då!

September och svenska kusten
Mina jordgubbsplantor nu
Blommor i september
Blommor i september

Vardagslivet i september

Fortsätt läsa ”September och Svenska kusten, otroligt skiftande ….”

Regn och utflykter i augusti sommaren snart slut

Som jag skrev i senaste bloggen så är sommaren i sitt slutskede. Sista veckan som gått har det varit solsken, regn och utflykter. Solsken, då blev det skrapning och målning av staket. Lite läsning i soffan på altanen och pyssel med växter. När det regnar, ja då blir det träning och utflykt plus fix inne inför vinterns projekt.

Regn och utflykter
Regn och utflykter

Regn och utflykter i augusti

Det blev lovat regn igen men den kom inte förrän nu i helgen. Pyssel i trädgården med mina krukor och rabatter. Detta året blev det lite konstigt med vattningsförbud osv. Trädgården tog nog lite stryk. Men krukorna frodas. Min potatisblomma som jag övervintrade blev otroligt fin, en ny erfarenhet.

Mina blommor
Mina blommor

Har ett äppleträd som har rätt bra med frukt men fattar inte varför det ligger så många äpplen på marken. Visst blåser det men ändå… Igår när jag satt och läste råkade jag titta ut och jag lovar det var 50 svarta fåglar i min lilla trädgård  som åt på mina äpplen. De var överallt! På marken och uppe i trädet och åt upp mina äpplen. Fy så otrevligt det såg ut, som Hitchcock filmen Fåglarna!

Objudna
Objudna

Skulle fota och självklart hann jag inte få med alla men några, usch. Idag blev det fix och bort med halvätna äpplen. Hoppas de försvinner nu….

Objudna
Objudna

Är så stolt att äntligen sitter träningen där igen. Känner att jag har varit en sådan periodare när det gäller träning, någon vecka på gymmet sen promenader sedan Mallorca och ingen träning. Sedan i maj har jag faktiskt tränat 3 ggr i veckan på gym förutom våra veckor på Mallorca. Jag har införskaffat årskort också och känner att behovet har kommit tillbaka. Så skönt!

Gymmet
Gymmet

Utflykt till Nordens akvarellmuseet

Fortsätt läsa ”Regn och utflykter i augusti sommaren snart slut”

Augustisommar i Sverige nu kramar vi ut det sista ….

Usch nu får jag lite bråttom att hinna med allt gott man gör på sommaren här hemma. Det är redan augustisommar  i Sverige och man vill verkligen krama ut det sista på sommaren. Veckan har varit fin här ute trots att man pratat om regn, men fortfarande torrt. Sommarkänslan hänger allt i lite till.

Augustisommar i Sverige
Bohuslän

Augustisommar i Sverige

I augusti får jag alltid den där känslan att nu blir det mörkare kvällar och snart är sommaren slut. Jag vill hinna med så mycket mer ….

Fördelen med att inte arbeta längre är att man kan njuta av dagen och skjuta upp vissa saker till en annan dag. Det där blir jag bättre och bättre på faktiskt. Fånga dagen när det är fint väder eller det dyker upp något annat kul.

Lunch på Lyr
Bryggvingen

Kan inte få nog av att åka ut med vår båt så fort vädret tillåter. Bara åka runt i vår fina skärgård. Förra helgen gjorde vi en utflykt till Orust och den mysiga krogen Bryggvingen i Lyr. Kanonväder och så trevligt med jätte god mat, den kan jag rekommendera.

Augustisommar i Sverige
Minigolf

Blev bjudna på halvdag på Dyrön av vänner där vi fick god lunch och sedan en utmaning minigolf. Vill minnas att jag var duktig på det en gång i tiden men nu kom jag sist. Får väl börja träna lite på det kanske…. eller tja, spelar ju inte det särskilt ofta. Trevlig dag i alla fall!

Sista västkustsvängen i helgen

Fortsätt läsa ”Augustisommar i Sverige nu kramar vi ut det sista ….”

Roadtrip Bergslagen och Kosta kul tripp

Vi har de senaste åren gjort en liten minisemester i Sverige med övernattning på något mysigt ställe för att njuta av vårt land. Blir alltid  i slutet på juli för att det är då jag fyller år. Denna gång blev det en roadtrip Bergslagen och Kosta i Småland och 2 övernattningar på toppenställen. Det finns så många fina ställen i Sverige som man kan besöka.

Roadtrip Bergslagen och Kosta
Roadtrip

Roadtrip Bergslagen och  Kosta

I år kom vi äntligen iväg till Art hotell i Kosta som ligger i Småland. Har läst en massa om det och har blivit väldigt nyfiken på stället och designen. Vi startade tidigt och gav oss iväg så första stoppet blev Eksjö med sina fina gamla trähus. Jag gillar Eksjö för det är så lugnt och fint och fantastiskt mysigt i de gamla kvarteren och i tillägg de fina trähusen.

Roadtrip Bergslagen och Kosta
Eksjö

Lunchen intog vi på stadshotellet och deras veranda med så gammal härlig miljö! Efter lunchen blev det en promenad bland trähusen innan vi drog vidare till vårt mål för dagen. Vi hade bokat in oss på Art hotell Kosta Boda med Spa och 3 rätters middag på kvällen för att fira mig.

Art hotel
Art hotel

Vädret var fint så det fick bli en stund i utomhuspoolen och en solstol där vi kopplade av. Jag var tvungen att testa fiskspa där småfiskar käkar på ens fötter. Läskigt och kittlade men kul att ha testat.

Fiskpedikyr
Fiskpedikyr

Fortsätt läsa ”Roadtrip Bergslagen och Kosta kul tripp”

Västkusten levererar igen, vilken fin sommar.

Vilken fantastisk vecka det har varit med kanonväder. Varmt ja verkligen och västkusten levererar igen precis som förra sommaren.  Varmt, soligt och en fantastiskt vecka med bad, båt och sommarliv som det skall vara med en riktig sommar på västkusten.

Västkusten levererar igen
Västkusten levererar igen

Västkusten levererar igen

Jag tycker verkligen att vi har en fantastisk sommar i alla fall här på västkusten. Tror nog hela Sverige är nöjda! Igen har vi haft och har en skön sommar med bad och sol som vi alla längtat till.  Det har varit en varm vecka med uppåt 30 grader, det är varmt men här ute fläktar det nästan jämt vilket innebär att det är skönt och uthärdligt. Plus havet så nära för dopp och det har det blivit i år även för mig.

Västkusten levererar igen
Västkusten

Ser att vi även har det lite svalare här ute vid havsbandet än i Göteborg. Är glad att jag bor här nu! Är även  glad att vi är här och inte på Mallorca som har haft uppåt 38 grader, vilket är för mycket för mig.  Sverige är underbart nu.

Mallorcavärme
Mallorcavärme

Det är torrt och här på Tjörn är det vattningsförbud med slang vilket innebär att vattnandet blir begränsat.  Blir sådär med mina odlingar i år som skulle behöva lite mer vatten. Det blev i alla fall lite vinbär och jag snodde med mig krusbär från dottern så det blev ett par pajer i alla fall.

Bakning
Mina pajer

Jag har något som heter krusvinbär som är en blandning av krusbär och svarta vinbär som jag precis har skördat. Hittar inga recept på Google så vad sjutton gör man av dem? Har gjort marmelad innan men vi äter inte så mycket marmelad 😊, har kvar sedan förra året. Undrar om paj blir gott? Någon som har tips?

Salta bad och ljumma kvällar

Att bara åka ut med vår båt och få svalka och vind i håret är underbart. Familjen på besök och båttur med lyckligt barnbarn det är gosommar för mig. Nu är det inte så att jag ligger o solar längre men en dag på badstranden med lillen är riktigt mysigt. Det gäller att njuta nu!

Fortsätt läsa ”Västkusten levererar igen, vilken fin sommar.”

Vecka 29 och semestertider i Sverige och på kusten

Är det inte så att man kan säga att vecka 29 och semestertider är för alla? En del börjar tidigt en del senare men känns ändå som att vecka 29 har alla semester. Sambon jobbar trots det och jag är ledig. Det är ju så det är nu. Ibland känns det lite tråkigt att vi inte slutade jobba samtidigt men jag får väl bearbeta honom 😁

Vecka 29 och semestertider
Vecka 29 och semestertider

Vecka 29 och semestertider i Sverige

Här ute vid kusten kan jag inte klaga på vädret, lite blåsigt men soligt. Blir lite rastlös när jag är ledig själv och vi inte kan hitta på något ihop. Att vara själv kändes inte så kul just denna veckan när så många är lediga.

Spela golf
Far och son

Blev i alla fall ett besök hos dottern och lille plutten en dag där vi myste och spelade golf  och boll och busade lite. Man får inte nog av lillen!

Vecka 29 och semestertider
Smögenbryggan

Att åka till Smögen och Hunnebostrand någon dag mitt under semestertiden är bara ett måste varje år. Det är sommar för mig i alla fall. I fredags blev det en tur dit och lilla familjen följde också med.

Lunch i Smögen
Lunch i Smögen

Så mycket folk det var på bryggan i Smögen, vilket man förväntade sig så klart. Tog lunch på Göstas kafé på Smögenbryggan igen. Gott gott!

Fortsätt läsa ”Vecka 29 och semestertider i Sverige och på kusten”

Hej då Mallorca och hej hej Sverige

Vet ni att det var faktiskt skönt att lämna ett hett Mallorca och säga Hej då Mallorca och landa i ett 12 gradigt Sverige. Kontrasten var enorm men det var helt ok. Nu väntar en sommar på västkusten med allt vad det innebär. Njuter av det bästa av 2 världar.

Hej då Mallorca
Hej då Mallorca

Hej då Mallorca

Vilken skillnad, lämnar ett 35 gradigt Mallorca och landar i ett blåsigt och 12 gradigt Sverige. Det gjorde inte något alls! Nu blir det västkusten i sommar med vänner, familj och balkongprojekt.

Hej då Mallorca
Västkusten

Blir utflykt till några herrgårdar också som är inplanerade. Klart jag kommer blogga om det. Älskar att åka runt i Sverige på sommaren. Vackert och perfekt temperatur 😀.

Sverige
Skåne

Mallorca ser vi igen i augusti och sen får vi se hur hösten ser ut…

Bye Bye Mallorca
Bye Bye Mallorca

Västkusten

Efter några veckor hemifrån så hade trädgården exploderat och gräset fick trimmas innan klippning. Tog 1 dags arbete så var det ok igen. Post och trädgård ett par dagar sen fick vi äntligen rå om lille barnbarnet ett par dagar.

Fortsätt läsa ”Hej då Mallorca och hej hej Sverige”

Mina 2 ljuvliga liv, Mallorca och svenska västkusten

Vår bästa tid är nu 🎶 eller vad säger ni? Juni månad med vår fantastiska natur och ljuset, älskar värmen och långa sköna dagar, alltså mina 2 ljuvliga liv. Vi svenskar liksom tinar upp. Jag vill göra allt nu, och gör det nog också. Njuter av allt nu innan vi strax åker tillbaka till Mallorca.

Mina 2 ljuvliga liv
Mina 2 ljuvliga liv

Mina 2 ljuvliga liv, Mallorca och västkusten

Juni är en härlig månad, sommaren är här och naturen fullständigt spricker ut med så många färger och dessa långa sköna dagar. Lusten att göra allt finns och planeringen för allt möjligt är på gång….

Sommartider
Sommartider

Väldigt snart är det dax att åka till Mallorca och få den sommaren till livs med allt vi planerat in där. Fast först lever jag 1 av mina 2 ljuvliga liv på svenska västkusten när den är som bäst. Båtlivet är något jag uppskattar otroligt och vi har hunnit med några turer redan.

Mina 2 ljuvliga liv
Havet och Marstrand

Marstrand är ett favoritmål och för någon vecka sedan var det helt tomt men häromdagen var det fullt av folk i det sköna vädret. Sommaren är här! Bara cruisa runt och njuta av vår vackra skärgård är som balsam för själen.

Marstrand
Marstrand

Alla uteserveringar som öppnat och  som ligger precis vid havet har varit välbesökta denna helgen och även  vi fick en mysig fredagskväll alldeles vid vattnet. Räksmörgås och ett glas vitt var ju inte helt fel. Det här stället heter Skärgårn

Mina 2 ljuvliga liv
Mysig kväll

Fortsätt läsa ”Mina 2 ljuvliga liv, Mallorca och svenska västkusten”

Maj rullar som jag tänkt med allt i Sverige

För någon vecka sedan kändes det som att allt skulle göras just nu och ja så har det blivit. Maj rullar på som planerat. Möten med familj och vänner och ja alla prylar är på plats. Dock så var jag lite för  ivrig med trädgården…

Maj rullar
Maj rullar

Maj rullar på

Det bästa med att vara i Sverige är att man kan få gosa med lilla barnbarnet och att få rå om honom hos oss ibland. FaceTime är så bra för vi kan ha kontakt när jag är på Mallorca och han glömmer oss inte. Vi pratar nästan varje dag! Men en kram och puss är ändå det bästa

Familjemys
Familjemys

Vår lille prins har haft 2 årskalas nu i maj så tiden bara springer iväg och han  utvecklas så snabbt och pratar om allt möjligt. Det händer nya saker varje vecka. Känner mig så lycklig att få dela allt detta så nära.

Maj rullar
Maj rullar

Vi lånade lillen en helg och den blev verkligen intensiv med allt vi hittade på. Leka med mormors lådor i källaren där  jag sparat barnens leksaker och det älskar barnbarnen. Hämta saker….

Båten är i och lillen älskade att åka och få testa på att få köra lite. Motorcykeln är jätte spännande men den låter så vi får se när han är bekväm med den. Kul grejer för en liten kille. Evenemang på Tjörn och få möjligheten att titta på fiskebåtar och brandbilar, ja det händer kanske lite för mycket här…

Åka båt
Åka båt
Havets dag
Havets dag

Fortsätt läsa ”Maj rullar som jag tänkt med allt i Sverige”

En weekend i Skåne, perfekt utflykt och trip

Trots att det är massor att göra hemma så gillar vi att göra utflykter även i Sverige. När det var som tristas i vintras bokade vi in en weekend i Skåne i maj.  Nu har vi varit på en mat och vingård och bara njutit och sett något nytt.

Flädie mat och vingård
Flädie mat och vingård

En weekend i Skåne

Vårens gårds eller slottshelg blev till Flädie mat och vingård . Vi försöker att åka till olika ställen för det finns ju så många trevliga och fina ställen i vårt land. Ibland blir vi besvikna men oftast är det jätte bra. Att åka bort en weekend och bli uppassad och promenera i nya miljöer ger så mycket energi, testa vetja.

En weekend i Skåne
En weekend i Skåne

Lite kall men solig helg drog vi söderut och första stoppet blev Varberg och ett litet stopp på Lilla Bruket för inköp av tvål. Fick tips på ett trevligt lunchställe i Träslövsläge längs ute på piren som heter Joels brygga. God mat och fin utsikt jätte fint ställe.

Joels Brygga
Joels Brygga
Bordets utsikt
Bordets utsikt

Sedan blev det direkt till Flädie som ligger nära Bjärred. Mysig vingård där vi fick ett jätte trevligt rum och en god eftermiddagsfika med scones och god kaka.

Eftermiddagsfika
Eftermiddagsfika

Fortsätt läsa ”En weekend i Skåne, perfekt utflykt och trip”