Adios Mallorca! Hej Sverige! Vinter!

Tillbaka i Sverige igen och den verkliga vintern. Alltså det var inte kul att säga adios Mallorca denna gång och åka till kalla och gråa Sverige. Man kan inte annat än småle när vi sa på Mallorca att det blivit lite kyligare….jag pratar 17 grader 😊. Fick ta på en tröja och det kröp ner mot 9 grader på natten, snacka om att vänja sig vid temperaturer.

Det var ju rena sommaren jämfört med vad som väntade oss här. Hur kul var det att landa till 0gradigt och blåst och kolsvart vid 5. Höll på att frysa rejält med tröja och tjockare schal om axlarna 😂. Nää dunjacka, mössa och vantar är som gäller när det är sådant här väder som möter en. Vinterland

Fortsätt läsa ”Adios Mallorca! Hej Sverige! Vinter!”

Lilla jul avklarade! Grey grey grey! Mallorca!

Det är inte sant, eller jo det är fortfarande grey grey grey! Inte nog med gråhet och regn nu är det dimma också 😳. Hur hanterar ni andra denna trista vinter som bara är grå? Pysslar ni inne? Läser ni eller vad? Det kan inte bara vara jag som tycker det är så tråkigt och inte har lust till något? Tur att man har lite lilla jul!

Lilla jul

Lite bättre humör idag trots allt. Nu har vi haft lilla jul med alla i familjen. Så nu är det fix och liite packning såå drar vi snart 🌞🛫. Julstämning har vi haft inne trots grey grey grey. Lilla jul

Fortsätt läsa ”Lilla jul avklarade! Grey grey grey! Mallorca!”

Trist och inget ljus idag! Vill bort nu snart.

Kan det bli mer trist och grått ute än vad det är idag? Alltså jag får panik när det inte ens blir  ljust alls idag. I morse när jag vaknade trodde jag det var jätte tidigt men kl var redan 9 och det var gråmörkt ute. Man vill ju bara inte stiga upp ur sängen. Det här är det värsta jag vet! Igår så fint och idag så grått. Min altan i morse får visa vad jag tycker om detta Trist

Fortsätt läsa ”Trist och inget ljus idag! Vill bort nu snart.”

Tredje advent! Fin vinterdag vid kusten. Boule!

Boule blev överraskningen igår kväll med mamma. En boule kväll. Vilken fantastisk vinterdag vi har idag. Helt stilla och sol och några minusgrader! Tog en promenad och bara njöt av den vackra vinterdagen. Isen börjar lägga sig här ute vid kusten nu. Kanske tillfälligt men i alla fall. Titta vad fint och lugnt och isen på gång.

Vinterdag

Fortsätt läsa ”Tredje advent! Fin vinterdag vid kusten. Boule!”

Jultraditioner, hur ser det ut i dag hos folk?

Ja julen närmar sig med stormsteg och som jag skrivit tidigare så är det en tydlig stress och allt skall hinnas med. Det är skönt att ha blivit lite äldre och hinna tänka efter och kanske göra det man själv vill. Inte vad man tror måste göras. Jultraditioner har nog alla familjer. Tror jag har brutit de flesta jultraditioner i min familj 🤔

Jultraditioner

Fortsätt läsa ”Jultraditioner, hur ser det ut i dag hos folk?”

Vintervackert vid havet i december.

Hur vintervackert är det inte här i skärgården nu. Mörkret är inte så kul men snön lyser absolut upp. Försöker komma ut på promenad varje dag. Det är  viktigt att komma ut när det är ljust och framförallt om solen är uppe. Tog lite bilder igår och idag på min promenad. Man ser faktiskt naturen mer när man har en kamera med sig, kolla så får ni se. När man jobbade var det mörkt både till och från jobbet denna årstiden. Vill visa er hur vintervackert det är här nu.

Vintervackert

Fortsätt läsa ”Vintervackert vid havet i december.”

Julbord vid havet! 35 goda sorters sill!

2:a advent och det är full fart på julbord och ”lilla jul” och hinna träffa alla släktingar 😅. Som jag skrivit innan allt skall ske NU. Igår hade vi en härlig dag med promenad och riktig vinterfika med våfflor och varm choklad. Det var evigheter sedan som vi tog en sådan fika. Julmarknad i Skärhamn och in och värma oss på Sandbergs cafe.

Vinterfika

Fortsätt läsa ”Julbord vid havet! 35 goda sorters sill!”

Klippning,vinprovning och babymys gånger 2!

Heldag hemifrån igår. Snacka om planering och fylla hela dagen/kvällen med aktiviteter. Alltså det är liite tidigt att gå upp kl 06.00 för att hänga med in till stan, jag är fruktansvärt morgontrött. Har kommit på att det är enda alternativet om man skall få skjuts och slippa åka buss till Gbg. Som sagt det är enda stora nackdelen att ha flyttat ut på landet, än så länge 😄. Fast babymys gånger 2 vägde upp.

Babymys gånger 2

Morgonkaffe hos dottern, barnbarnpussar och vakna till liv. Vi hälsade på nytillskottet i familjen, en liten gullig tjej som bara är 16 dagar. Hastigt och lustigt blev  lille C väldigt stor. Så lätt och liten 💕. Bild på sysslingarna 💕Babymys gånger 2

Fortsätt läsa ”Klippning,vinprovning och babymys gånger 2!”

Snart Jul och Mallorcaoliver inlagda

Hur går det för er med allt julfix som skall göras inför julen? Ibland känns det som allt skall göras innan just julen och sedan då? Alla är helt slut och har stressat runt på avslutningar, julmiddagar, handlat julklappar och jag vet inte allt. Mallorcaoliver skall läggas in osv. Nu har jag slutat jobbat och trodde att nu har jag all tid i världen. Det har jag kanske och just därför planerar man in en massa saker så det blir lite stressigt ändå 😁.

Mallorcaoliver är nu inlagda

Idag har jag haft en liten mellandag efter att ha varit i stan igår. Idag har det varit en riktigt regnig och grå dag som bara finns i november/december. En riktig innedag! Nu har jag fått mina Mallorcaoliver som legat i vatten 10 dagar och vinäger o vatten ett par dagar i burkar. Smakade på några, de var riktigt goda måste jag säga. Så kul att det funkade! Har nu lagt in dem i olja, vitlök och rosmarinkvistarna. Tog med lite nya som mognat så nu kör jag en omgång till. Testa gärna! Inlagda oliver

Dag på stan

Träffade mitt lilla barnbarn igår och det var så härligt när han sträckte armarna mot mig och jag fick ett gott leende. Vi gosade lite innan jag stack till tandläkaren för kontroll.

Barnbarmys

 

Fortsätt läsa ”Snart Jul och Mallorcaoliver inlagda”

Bye Bye Mallorca, hej hej Sverige igen

Då har jag lämnat ett soligt Mallorca! Typiskt har nästan inte sett solen på 1 vecka och när man åker är det hur fint som helst. Så är det ju ibland. Bye bye Mallorca för ett par veckor, på återseende snart. Det var så vackert med snöklädda bergstoppar och allt annat grönt. Jag ser verkligen fram emot att åka ner strax innan jul och uppleva atmosfären igen. Då åker sambon med, så vi kommer nog vara en del i Palma och bara njuta av mat och vin och julstämningen. Funderar på att besöka katedralen på julafton och mässan där. Hann inte titta på den fina julbelysningen denna gång, så det blir prio nästa gång. Lämnar alltså ett Mallorca med lite snö.

Bye Bye Mallorca

Denna vinter finns det flyg direkt till Mallorca 2ggr i veckan från Göteborg, så tacksam för det. Därför blir det lite mer resor när det är så behändigt och bara 3 timmar bort.

Fortsätt läsa ”Bye Bye Mallorca, hej hej Sverige igen”